Skip to the content

Derfor skal du læse uhyggelige bøger med dit barn

Mørket begynder at sænke sig, vinden suser i træerne og årets uhyggelige højtid nærmer sig. Der står Halloween i kalenderen hos de fleste børnefamilier, og det vil sige, at vi skal i gang med at skære græskar, fylde den helt store slikskål og klæde os ud som spøgelser, skeletter, zombier og hekse. Det er en fest, synes de fleste børn, men med Halloween kommer et øget fokus på det uhyggelige, og det er ikke alle børn, der synes, det er lige sjovt.

Sæt ord på frygten

En måde at tilnærme sig det uhyggelige på en hyggelig og tryg måde kan gå gennem højtlæsning med en voksen. Mange børn er nysgerrige på eller elsker at læse uhyggelige historier med monstre, spøgelser og zombier.

Forfatteren B.S. Ingemann fortæller fx i sin selvbiografi, hvordan han som barn sneg sig til at høre tjenestefolkene fortælle drabelige eventyr frem for at læse den accepterede litteratur, der var i hans præstegårdshjem for mere end 200 år siden.

Angst, afsky og væmmelse er universelle følelser, og det er derfor kun naturligt, hvis børn har lyst til at ’prøve dem af’ i en fantasiverden.

Men når mørket falder på, og man er alene, kan modet pludselig forlade én. Derfor er det helt afgørende, at man som voksen er der, og her er højtlæsning og sideløbende samtale et glimrende værktøj til at hjælpe barnet på vej til at sætte ord på og forstå sine følelser.

Sådan gør du

Når du læser uhyggelige historier med dit barn, kan du med fordel benytte principperne fra dialogisk læsning. Dialogisk læsning handler helt overordnet om at have en dialog med det barn, du læser højt for, sideløbende med, du læser højt. 

5 tips til at gøre uhyggelig læsning hyggelig:

1. Lad barnet vælge hvilken bog, de gerne vil læse. Hvis du er i tvivl om, om den er for uhyggelig, kan du eventuelt læse bogen selv, inden I giver jer i kast med at læse den sammen. Men HUSK, det er ikke altid de samme elementer i en fortælling som børn og voksne synes er uhyggelig. Så vær åben – børn kan nogle gange tåle meget mere end vi voksne.

2. Tal sammen om bogen, inden I går i gang med at læse den. Hvad tror du, den handler om? Kig på illustrationerne og læs bagsideteksten.

3. Når I læser bogen, skal du lytte til barnet, og vær åben for spørgsmål undervejs. Når børnene stiller spørgsmål, så stop op, og tal med dem om mulige svar.

4. Følg børnenes nysgerrighed, vær nærværende, spørg ind, og vent på, at de svarer. Lyt til svarene, og inddrag dem så vidt muligt i samtalen - herved gør du børnene til medfortællere.

5. Del eventuelt ud af dine egne erfaringer med håndtering af frygt. Glem heller ikke at humor altid vinder over frygt, så en lille joke i ny og næ under højtlæsningen hjælper også.  

Øvelse gør mester

Rikke Schubart, som forsker i gyserfilm ved SDU, mener, at der ligger et stort udviklingspotentiale i at dykke ned i de uhyggelige historier og fortællinger.

»Når man oplever, at man egentlig godt tør, og at man bliver bange, men kommer ud på den anden side, så er det en proces, som gør, at man udvikler sine følelser og bliver bedre til at håndtere dem« Hun sammenligner det med, at man bliver en bedre fodboldspiller af at træne. På samme måde bliver man bedre til følelser ved at udfordre dem. »Øvelse gør mester, og man opdager, at man ikke dør af at blive bange,« forklarer hun

Hos Fairytell har vi hjulpet jer godt på vej og lavet en Halloween kategori fyldt med børnevenlige gys. Dyk ned i dem sammen, og bliv klogere på dit barns følelsesverden, og forbered jer sammen på årets mest skræmmende højtid.

Rigtig god læselyst - og pas på hinanden👻

Kærlig hilsen

Mette

Kilder:

Ingemann, B.S.: Tilbageblik paa mit liv og min forfattervirksomhed, Hans Reitzel Forlag, 1863

livsstil.tv2.dk

Læs mere om dialogisk læsning her: https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/dialogisk-laesning

Billede: @Fotobyline:TEGNING: MORTEN VOIGT